tiistai 2. syyskuuta 2014

Mä tartten lisää liekaa (eli miten tää imetys lopetetaan?)

Mulla on probleemi ja sen probleemin nimi on imetys tai oikeammin imetyksen lopetus. Mä olen täysin tietoinen siitä, että valtaosalla äideistä tämä nimenomainen ongelma tulee aika paljon aiemmin jo, onhan Pikku-Ukko jo vuoden ja pian kolme kuukautta. Mutta ongelma se on siitä huolimatta tai juuri sen takia, koska nyt varsinkin töiden aloituksen jälkeen mua ihan todella alkaa ahdistaa jatkuva yöheräily ja etenkin se, että öisin tai iltaisin en käy hoitajaksi kuin minä. Ainoa syy on maito, koska oikeasti tällä hetkellä Jii pitää sata kertaa parempaa huolta pojasta kuin minä ja silti lapsi itkee minun perääni. Reiluako? Ei todella.

Imetys on ollut mulle ihan tosi helppoa (poislukien siis sen sitovuus), ja siksipä tämä ongelma tuntuukin nyt niin kinkkiseltä. Miten ihmeessä imetys sitten lopetetaan - varsinkin kun me ollaan nyt vielä siirrytty perhepetiin, kun nukkumisjärjestelyt ei muuten loppuväsyneiden vanhempien yhdessänukkumista tukeneet. Kaiken lisäksi mä tein kaiken ihan väärinpäin, eli Pikku-Ukkohan saa nykyään maitoa tasan illalla/yöllä (paitsi joskus päivällä päikkäriaikaan, jos se heittää ihan hirvittävät kilarit...). Eli miten tehdään yövieroitus, jos se samalla on kokovieroitus ja haluaisi tehdä sen aika lempeästi, kun poika siis oirehtii vielä siitä hoitoonmenosta kovin enkä halua tästä nyt vielä turvattomuudentunteita päälle lykätä.

Moni on sanonut, että lykkää suosiolla myöhemmäksi. Mutta kun alkaa oikeasti kuuppa haljeta öisin. Siis ihan todella, olen niin väsynyt, että sitten vaan alan mesota tai käännän kylkeä itkevälle lapselle kun rintoja jo kivistää, kun niillä pitää roikkua koko ajan. Miten pääsisi edes siihen tilanteeseen, että syötäisiin illalla ja sitten vaikka vain sen kerran. Sekin tuntuu utopistiselta. Ehkä helpompi sitten olisi lopettaa kerrasta, tai selkeämpi, mutta kun sekin tuntuu pahalta.

Pitänee ottaa ne typerät neuvolan vieroitusläsyt lukuun. Koska oikeasti ei mulla ole mitään intuitiivistä fiilistä siitä, miten tämä nyt pitäisi lopettaa. Tai vähentää. Pikku-Ukko varmaan itse söisi nelivuotiaaksi tai sinnepäin jos antaisi, sen verran kovasti tuntuu tykkäävän. Oon yhtä kysymysmerkkiä.

3 kommenttia:

  1. Meillä oli aika sama tilanne, poika söi vain öisin enää rintaa ja mulla alko loppua kärsivällisyys... Tehtiin niin et vaihdettiin pullomaitoon ensin ja sit siitä vasta noin viikon päästä pikkuhiljaa siirrettiin syöntiaikaa pidemmälle aamuun. Nyt ollaan jo siinä tilanteessa et nukkuu koko yön ja jos joskus herää, vesi pullosta riittää. On tietty aika hidas ratkaisu, mut meillä ei juurikaan tullut ahdistusta tuolla tavoin.

    Toinen insinööriäiti

    VastaaPoista
  2. Kannatan totaalista vieroitusta jos tarkoituksena on saada kaikille katkeamattomat yöt. Jos maitoa kuitenkin jossain välissä yötä antaa, ei lapsi ymmärrä miksei hän muilla kerroilla saa maitoa.

    VastaaPoista
  3. Hmm, pitää testata miten tuo lähtee nyt menemään. Sen verran olen päättänyt, että nyt tälle tehdään jotain (heti ensi viikonlopun reissujen jälkeen). Voi olla, että se on parasta lopettaa sitten yöllä kokonaan. Sitten mietittäväksi jää, jättääkö vielä sen iltatissin vaiko vieroittaa vaan suosiolla kokonaan. Sitä en vielä tiedä. Ainakin aloitetaan nyt siitä, että en enää nukuta tissille vaan syödään iltamaito vaikka olkkarissa ja sitten yritetän opetella (taas kerran) nukahtamaan itsekseen.

    VastaaPoista